Tuesday, December 25, 2012

Surat Suami Untuk Ummi





Salam Ummi, moga dirahmati Allah selalu.

Maaf sebab lama tak bertanya khabar ? Biarpun Ummi sentiasa ada di sebelah, tinggal pun serumah, entah kenapa tak terfikir pun nak tanya khabar Ummi. Mungkin dengan melihat senyuman Ummi setiap hari, membuat abang lupa keresahan dan sakit demam Ummi. Ummi sihat kan Ummi ? Kalau demam, sakit sakit dan lenguh lenguh di badan, anggap itulah kasih sayang dr Ar Rahman. Mudah mudahan gugur jua segola dosa, dan dipermudahkan urusan terakhir Ummi...di Mahsyar nanti.

Kenapa hantar surat ?

Tak tahulah Ummi....Tapi itu yang tergerak di hati buat masa ini..Bukankah ada banyak surat di sebalik cerita The Remy's Story..:) , Tapi kali ini berbeza Ummi...surat pertama abang setelah bertahun menjadi suami, 
Kerna memang ada benda yang abang belum sampaikan sehingga kini. Insya Allah mohon kekuatan agar dapat dicoretkan di sini. Ummi kena faham tanggungjawab sebagai suami bukanya mudah. Ummi dan anak anak adalah amanah Allah untuk abang. Jadi selagi ada masa untuk kita bersama, selagi itulah abang tidak boleh berlepas tangan di atas amanah ini. Doakanlah abang Ummi.., doakanlah agar abang sentiasa diberi kekuatan untuk menunaikan amanah Allah ini.

Syukurlah Ummi..

kerna Ummi dijadikan seorang perempuan, kerna perempuan itu BEKERJA untuk Allah. Melahirkan manusia di atas muka bumi ini.
Tiap-tiap bulan Ummi  diberi cuti bergaji penuh..7 sehingga 15 hari sebulan Ummi tak wajib menunaikan solat tetapi Allah anggap diwaktu itu merupakan SOLAT terbaik dari Ummi. Cuti bersalin juga sehingga 60 hari. Cuti ini bukan cuti suka hati tapi, cuti yang Allah beri sebab Ummi  bekerja dengan Allah. Abang tak dapat semua keistimewaan ini...solat wajib bagi abang dan untuk semua lelaki baligh atas muka bumi, sehingga habis nyawa kami....

Jealouslah Ummi..:[

Sebab Seluruh kebaikan abang ( sekiranya ada la... ) semuanya Ummi dapat pahala tetapi dosa- dosa abang ,abang sorang jer yang tanggung...ishk....takut la abang...dan semua dosa Ummi....sekiranya abang tahu, dan abang tak menegurnya....maka abang dikira dayus dan berdosa serta gagal dalam menjalankan tugas sebagai suami.....Ya Allah.....kalau nak ikutkan...memang abang tak mampu Ummi...kekadang rasa gagal dalam memimpin diri sendiri...mendidik hawa nafsu sendiri.....macam mana pula nak didik dan beri contoh pada Ummi dan anak anak nanti...Ummi bantulah abang..., kerna abang memang memerlukan bantuan itu....doakan agar abang sentiasa menjadi yang TERBAIK untuk kalian sekeluarga.

Ingat lagi tak Ummi...


Kisah Aisyah Ummul Mukminin yang pernah abang bacakan untuk Ummi dulu. Kata Aisyah...PEREMPUAN SOLEHAH di atas dunia LEBIH HEBAT dan LEBIH JELITA berbanding BIDADARI SYURGA kelak. ..sebab bidadari syurga tidak pernah menunaikan solat, berpuasa fardhu mahupun sunat, dan abang juga tak pernah lupakan ..hadis yang sama sama kita pelajari satu tika dahulu : “Seseorang wanita apabila ia mengerjakan sembahyang yng difardhukan ke atasnya, berpuasa pada bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dirinya dan taat kepada suaminya maka berhaklah ia masuk syurga dari mana-mana pintu yang ia suka”.
(Hadis riwayat Anas Bin Malik)

Sedarlah Ummi...

Betapa mulianya Ummi dan mereka yang bernama wanita di sisi Allah dan betapa besarnya nikmat serta ganjaran yang mereka akan dapat di dunia dan di akhirat, Allah ciptakan wanita berbeza dari lelaki. Dari segi fizikal dan fitrah yang Allah jadikan berbeza antara lelaki dan perempuan itu ada tujuan dan maksudnya.
Wanita Allah anugerahkan dengan sifat-sifat tertentu seperti pemalu, lemah-lembut, penyabar, halus, kuat perasaan, mempunyai fizikal yang lemah, pendek akalnya dan sebagainya. Semuanya itu mempunyai maksud, iaitu untuk menyeimbangi lelaki yang Allah jadikan kuat fizikalnya, panjang akalnya, kasar dan tegas tingkah lakunya dan sebagainya.

Dengan sifat lemah lembut dan sabar yang dimiliki oleh seorang wanita menyebabkan ia mampu melayan ragam anak-anak; mampu berdepan dengan suaminya dengan baik.
Halus perasaan membolehkan dia cepat memahami hasrat dan masalah yang dialami oleh suaminya. Sifat halus menyebabkan wanita mampu melakukan kerja-kerja remeh seperti menjahit, menyulam, memasak dan menghias rumahtangga.
Sifat sabar membolehkan wanita melakukan kerja-kerja yang berulang-ulang atau yang sama setiap hari seperti memasak, membasuh, mengemas rumah dan sebagainya tanpa jemu-jemu. Hebat kan Ummi...:)

Last sekali Ummi..

Terima kasih atas sokongan yang Ummi berikan selama ini. Syukurilah atas nikmat yang Allah limpahkan pada keluarga kita ini. Moga Ummi akan terus mendoakan abang, menjadi yang terbaik untuk Ummi.

Dari : Suami Ummi

No comments:

PEJAMKAN MATAMU ITU..DAN LIHATLAH SEGALANYA

KENAPA KITA PERLU PEJAM MATA KETIKA TIDUR..PEJAM MATA KETIKA MENANGIS...KETIKA MENCIUM SESUATU ATAU SESEORANG YANG KITA SAYANG, KETIKA NAK MEMBAYANGKAN SESUATU, DAN ADAKALANYA KETIKA MENZAHIRKAN PERASAAN YANG SERONOK..
KERANA PERKARA PERKARA TERINDAH ITU SEBENARNYA DAPAT DIGAPAI. DIRASAI DAN DIALAMI OLEH KITA HANYA DENGAN MENUTUP MATA. JANGAN TERTIPU DENGAN MATA YANG MELIHAT, SEBALIKNYA LIHATLAH DENGAN MATA HATI.

Cari Kat Sini

About Me

My photo
Bertaubat lah berkali kali wahai pendosa..bertaubatlah berkali kali, sehingga taubat kamu diterima

Followers