Wednesday, November 20, 2013

The Remy's Story ( Episode 6 ) : Mat dan Milah Part 2


Keadaan sungguh sepi. Kalau hari hari kebiasaan tak apalah...tapi ...hari ini kan hari kenduri.., 

Ada 3 pasangan yang sedang makan di bawah satu khemah, tak syak lagi mereka tu bukannya orang kampung sini. Sedangkan 3 khemah lagi di sebelahnya kosong tak berisi. 

" Mungkin adik beradik kut...tak pun kawan sekerja ayah si Milah yang ada tu "  hati kecil aku mencari cari jawapan.

Kami bertiga tidak terus ke khemah kenduri sebaliknya ke belakang rumah. Kelihatan abang si Milah dan dua orang lagi kakaknya sedang mencedok lauk gulai daging ke dalam periuk dari dari kawah. Pak Kob ( bapa saudara Milah ) pula sibuk mengarahkan kanak kanak sekolah rendah untuk mengangkat pinggan dan jug yang telah tersedia. Berpeluh sakan Pak Kob time tu.

Aku memerhatikan rumah orang kampung di sekeliling. Tertutup rapat pintu dan tingkap rumah mereka. Pak Long Park ( singkatan pada Jaafar ) yang selalu jadi ketua dalam masak memasak kenduri kendara kampung aku ini juga tak kelihatan batang hidungnya. Malah , kami asyik berpandangan sesama sendiri penuh kehairanan dan begitu juga dengan tetamu lain yang hadir. Suasana kenduri tak kelihatan langsung pada hari tersebut. Tak mungkin ayah Si Milah buat kenduri kecil kecilan hinggakan orang orang kampung pun tak dijemputnya.

" Woi Man !! Mai sini jap..." aku menarik tangan Yuzman, kawan aku satu sekolah rendah dulu, cuma berlainan kelas. Rumahnya berdekatan dengan rumah Milah.

"Man..pasaipa kenduri ni macam tak ada orang jer ? Buat kenduri kecik jer ka ? Pasaipa orang kampung tak nampak muka pun ? "

Kesian Yuzman. Bertalu talu soalan yang kami ajukan pada dia. Sampai nak terlondeh seluar slack yang dipakainya itu. Pakai selipar pun tak sama warna. Yuzman ni memang lurus bendul sikit orangnya. Walaupun nama macam orang KL. 

" Orang kampung mana ada, hampa tak tau ka, semalam depa pi rombongan ke Langkawi, dua biji bas. Semua pi. Mak ngan ayah aku pun pi. Aku ja yang tak leh ikut sebab kena jaga adik aku. "

Yuzman mula bercerita. Nampak muka macam sedih. Mesti sebab tak boleh pergi Langkawi.

" Yang lain dok rumah rasanya. Kan depa tak suka Kak Milah kawin dengan orang lain, sebab tu depa tak mau mai.."
Menyirap darah aku bila dengar cerita tu. Aku nampak Pudin tersenyum sinis dan Shuib menepuk nepuk dahinya berkali kali. 

Aku mula tersenyum sendirian. Segalanya makin jelas sekarang ni. Aku cuma sekadar mengelengkan kepala bila aku dapat memahami apa sebenarnya yang telah berlaku. Perrgh....Dahsyat lah orang kampung aku ni... 

Memang sahla orang orang kampung dah boikot kenduri Si Milah dan keluarganya. Sebab itulah tak nampak pun wajah Pak Usin yang rumahnya sebelah kubur tu, muka Mak cik Jah, isteri Pak Man tukang masak kantin sekolah rendah pun tak ada. Mungkin dah membeli dua tiga set pinggan mangkuk di Langkawi.

Begitulah hebatnya kuasa " CINTA ". Kerana cinta kita lupa semua prinsip hidup kita. Lupa apa ajaran agama. Hilang sudah sahabat , saudara mara , kaum kerabat..semuanya kerana cinta.

Aku tak kisah sangat kalau orang orang kampung ni tak suka dengan pilihan si Milah. Tak kisah juga kalau ayah Milah menerima pinangan Johan. Tapi kalau sampai boikot tak pergi kenduri, memang dah melampau !!

Aku tak pasti hingga hari ini tentang " Rombongan ke Langkawi " tu. Adakah ianya juga salah satu program yang dirancang dengan sengaja untuk tidak hadir ke kenduri hari tersebut. Namun, apa yang aku lihat dengan mata aku sendiri, begitulah kelihatannya. Mungkin juga hati aku ini yang berdosa kerana bersangka buruk terhadap mereka.

Kesian keluarga Si Milah...

Aku, Pudin dan Shuib membuat keputusan untuk 'stay' tolong di rumah kenduri tu sampai petang. Pak Kob nampak ceria bila kami berhajat nak menolong waktu itu. 

Tak berapa lama kemudian, Mat pun hadir juga. Dia pun turut sama membantu setakat yang boleh hingga petang. 
Mulia sungguh hati Mat ,walaupun aku tak setuju apa yang dia buat dengan Si Milah sebelum ini, sebenarnya ada nilai murni lain dalam dirinya yang  patut ada pada orang orang kampung . Orang kampung aku jer yg ' over ' .

Walaupun dah 15 tahun peristiwa tu berlaku , tapi kisah cinta Mat dan Milah antara kisah yang paling aku ingat dalam kembara hidup aku sebagai seorang budak kampung sekitar awal tahun 90an.

Baru baru ini , jumpa Mat di masjid waktu Solat Jumaat. Walaupun dah beruban, dan sudah mula terukir garis garis kedut di mukanya, wajah Mat masih manis ketika tersenyum bersalaman dengan aku.

Dan Mat....masih lagi 'single' hingga ke saat ini




No comments:

PEJAMKAN MATAMU ITU..DAN LIHATLAH SEGALANYA

KENAPA KITA PERLU PEJAM MATA KETIKA TIDUR..PEJAM MATA KETIKA MENANGIS...KETIKA MENCIUM SESUATU ATAU SESEORANG YANG KITA SAYANG, KETIKA NAK MEMBAYANGKAN SESUATU, DAN ADAKALANYA KETIKA MENZAHIRKAN PERASAAN YANG SERONOK..
KERANA PERKARA PERKARA TERINDAH ITU SEBENARNYA DAPAT DIGAPAI. DIRASAI DAN DIALAMI OLEH KITA HANYA DENGAN MENUTUP MATA. JANGAN TERTIPU DENGAN MATA YANG MELIHAT, SEBALIKNYA LIHATLAH DENGAN MATA HATI.

Cari Kat Sini

About Me

My photo
Bertaubat lah berkali kali wahai pendosa..bertaubatlah berkali kali, sehingga taubat kamu diterima

Followers